Kaarslicht kan zowel voor intimiteit zorgen als voor dramatiek. Deze schilderijen uit de tentoonstelling 'Kaarslicht' in Museum Gouda bewijzen dat!
De kaars belicht op dramatische wijze het lichaam van Christus in dit werk van Gerard van Honthorst. Die grote licht-donkercontrasten, clair-obscur, had Van Honthorst afgekeken van zijn grote voorbeeld Caravaggio.
Gerard van Honthorst, De bespotting van Christus, circa 1614,
Een oude vrouw bestudeerd een munt bij kaarslicht. Door het gedeeltelijk afdekken van de lichtbron straalt het licht als een spotlight op haar gezicht. Het voelt bijna alsof je haar bespied.
Gerard van Honthorst, Oude vrouw, een munt bestuderend, ca. 1620-1623
Je maakt je bijna zorgen om het haar van deze jongen met die wild flakkerende vlam zo dichtbij. Hij lijkt met iets heel anders bezig te zijn. Waar zou hij zo gebiologeerd naar kijken?
Godefridus Schalcken, Lachende jongeman bij kaarslicht, ca. 1695-1700,
Niet voor niets wordt Rembrandt de meester van het licht genoemd. Op prachtige wijze maakt hij gebruik van het licht om de intieme familiescene te benadrukken. Je wordt echt het werk in getrokken. Als een mot naar het licht!
Rembrandt van Rijn (atelier van), De heilige familie bij avond, ca. 16
Lezen bij weinig licht is slecht voor je ogen, dat weet iedereen. Maar in zeventiende eeuw kon je nog geen leeslampje aanknippen. Er was alleen kaarslicht...
Christiaen Jansz. Dusart, Jonge man lezend bij kaarslicht, 1645
In dit werk van Petrus van Schendel, ook wel Meneer Kaars genoemd, zorgt het kaarslicht samen met de maan voor een mysterieuze sfeer. En dat wordt nog eens versterkt door het meisje dat je recht aankijkt.
Petrus van Schendel, Vismarkt bij avond, 1841
Al deze werken zijn te zien bij de tentoonstelling 'Kaarslicht' in Museum Gouda. Ann Demeester ging langs en schijnt haar eigen licht op deze sfeervolle werken. Kijk de aflevering terug via de link hieronder!