Ooit gehoord van het naïef realisme? Deze ongeschoolde makers worden ook wel ‘zondagsschilders’ of ‘outsiders’ genoemd. Museum MORE brengt in een tentoonstelling tachtig schilderijen van grote maar ook onbekende naïef realisten samen. Ontdek zeven voorbeelden van naïef realisme.
Laten we beginnen bij de betekenis van naïef realisme. Het gaat om kunstenaars zonder officiële kunstopleiding. Toch wisten deze kunstenaars in de jaren 1920-1945 naar de artistieke top te klimmen en waardering te krijgen, zowel in Europa als de Verenigde Staten.
Beeldende kunst gemaakt door de ‘gewone’ man en vrouw kreeg in die tijd erkenning binnen het officiële kunstcircuit. Gerenommeerde musea en kunstverzamelaars breidden hun collecties uit met getalenteerde autodidacten. Ze werden niet meer gezien als amateurs, maar als volwaardige kunstenaars.
Kenmerkend is hun eigenzinnige, vaak rijk gedetailleerde en doorvoelde weergave van de werkelijkheid. Hun schijnbaar eenvoudige landschappen, intieme huiselijke taferelen, oprechte portretten en kleurrijke stillevens spraken tot de verbeelding.
Maar één groep met bepaalde idealen was het niet. De naïef realisten waren individuen met verschillende achtergronden die elkaar waarschijnlijk niet kenden. Sommigen hadden naast het schilderen een slecht betaalde baan en anderen begonnen pas op late leeftijd met schilderen.
Adolf Dietrich, View into the Garden of the Neighbours, 1939, 32.5 x 23.5 cm, KunsthausZürich-gift of Rene Wehrli
Camille Bombois, Bij het reizende circus-At the Travelling Circus, c. 1928, oil on canvas, 73.6 x 57.8 cm, courtesy Galerie Dina Vierny, Paris
Grandma Moses, Shenandoah Valley South Branch, before 1938, private collection,courtesy Galerie St.Etienne-KallirResearchInstitute ©GrandmaMosesPropertiesCo
Henri Rousseau, Tropisch bos met apen-Tropical Forest with Monkeys, 1910, oil on canvas, 129.5 x 162.5 cm, Courtesy National Gallery of Art, Washington DC
Lawrence Lebduska, Untitled (Horses and Rattlesnake), 1946, olieverf op doek, 72.5 x 88.5 cm, Collection of Carl and Marian Mullis
Louis Vivin, Het ballet-The ballet, 1925, oil on canvas, 46 x 61 cm, private collection, Courtesy Galerie Dina Vierny, Paris
Séraphine Louis, Boeket van bladeren- Bouquet of Leaves, 1929-30, olieverf op doek, 81 x 60 cm, private collection, Courtesy Galerie Dina Vierny, Paris
In het tv-programma Nu te Zien! neemt Paulo Martina, directeur van Musea Zutphen, een kijkje bij de tentoonstelling in Museum MORE in Gorssel. De expositie is geïnspireerd op de baanbrekende tentoonstelling ‘Masters of Popular Painting’ van het New Yorkse Museum of Modern Art.
Nu te Zien! zie je zondag 21 mei om 20.05 uur bij AVROTROS op NPO 2.