Niet veel mensen weten dit, maar eigenlijk is Flevoland een gigantisch kunstpark van wereldniveau. Negen monumentale landschapskunstwerken sieren de vlakke polders waar ooit de Zuiderzee woedde. Nu te Zien! neemt een kijkje bij Land Art Flevoland.
In Nu te Zien! verlaten museumdirecteuren hun eigen museum om bijzondere, tijdelijke tentoonstellingen te bezoeken door het hele land. Kijk Nu te Zien! vrijdag 19 juni 2020 om 22:10 uur op NPO 2. Daarna is de uitzending hier terug te kijken.
De ingenieurs van de Flevopolder en landschapskunstenaars hebben één belangrijk ding gemeenschappelijk: ze beïnvloeden het landschap. De inpoldering van Flevoland zou je zelfs als een groot ‘land art’-project kunnen zien. Het is daarom niet vreemd dat de planologen ervoor kozen om het nieuw verworven stuk land op te tooien met ‘land art’. In totaal zijn er negen monumentale landschapskunstwerken te vinden in Flevoland. En ze hebben destijds niet de minste namen gevraagd! Grootheden als Robert Morris, Richard Serra en Antony Gormley drukten hun stempel op de kersverse provincie.
Land Art of landschapskunst is ontstaan in de jaren 60. Kunstenaars wilden losbreken uit de restricties van de musea en de benauwdheid van de stad. Ze gingen de vrije natuur in om te zien wat kunst daar voor betekenis kreeg. Bij 'land art' is altijd sprake van een kleine of grote ingreep in het landschap, dikwijls met natuurlijk materiaal. Kunstwerk en landschap gaan met elkaar in dialoog en vertellen op die manier iets over de menselijke aanwezigheid in de natuur.
De Flevopolder is bij uitstek een vorm van menselijk ingrijpen in het landschap. Bijna elk kunstwerk van Land Art Flevoland herinnert de kijker aan de geschiedenis van dit bijzondere stuk grond. Het werk van Richard Serra geeft bijvoorbeeld met een muur letterlijk aan waar het zeeniveau vroeger was. Als je er langs wandelt, loopt het land af richting rivier en lijkt de muur steeds hoger te worden. Alsof je ondergedompeld wordt. Het gigantische werk Aardzee van Piet Slegers laat vijf hectare land golven tussen de vlakke polders. Door middel van kleine hellinkjes laat Slegers dit stuk polder eruit zien als de zee en verwijst hiermee naar de transformatie die Flevoland heeft doorgemaakt. Bob Gramsma bracht een ode aan de manier waarop de polder tot stand is gekomen. Zijn indrukwekkende werk Riff PD#18245 is een afdruk van de poldergrond en weerspiegelt daarmee de kunsmatige ontginning. Het is alsof er een groot stuk bodem omhoog gerezen is uit de aarde om bewonderd te worden.
Elk kunstwerk van Land Art Flevoland vertegenwoordigt en eert op zijn manier de totstandkoming van de Flevopolder. Tezamen vormen ze een bijzonder beeldenpark in een bijzonder landschap.