Het Van Gogh Museum zet een spotlight op Gustav Klimt, de ster van de Weense kunstscene. Vooral zijn gebruik van bladgoud in zijn schilderijen springt in het oog.
Begin 1900 maakt Klimt een eerbetoon aan componist Beethoven, waarbij hij voor het eerst bladgoud gebruikt. Een 34 meter lange wandschildering waarin de ellende én de redding van de wereld zijn afgebeeld. In het Van Gogh Museum is een replica te zien. Het origineel hangt in Wenen.
Voor zijn gouden periode liet Klimt zich inspireren door de gouden Byzantijnse mozaïeken in Ravenna. Die mozaïek-structuur zie je goed terug in dit werk van deze middeleeuwse ridder. Het goud steekt ook nog eens extra af tegen het gitzwarte paard.
Deze vrouw wordt omringd door goud. Het is het Bijbel-figuur Judith, die listig haar schoonheid inzet om de onderdrukker van haar volk te kunnen vermoorden. Rechtsonder zie je hoe ze zijn afgehakte hoofd vastheeft. Klimt schildert haar als moderne, sensuele vrouw die vol in haar kracht staat.
In dit portret van Adele Bloch-Bauer is Klimt helemaal los gegaan met zijn goud. De bijnaam van dit werk is niet voor niets 'The Lady in gold'. Ook hier zijn weer de invloeden van de Byzantijnse mozaïeken terug te vinden. Evenals Egyptische ogen en zwierige art nouveau-krullen.
Klimts gouden periode duurde 7 jaar. Daarvoor en daarna heeft hij nog heel veel andere schilderijen gemaakt. Bij de tentoonstelling 'Golden Boy Gustav Klimt' komt het allemaal langs. Teylers-directeur Marc de Beyer ging speciaal voor Nu te Zien! op bezoek. Kijk de Nu te Zien! zaterdag 26 november om 21.15 uur op NPO 2!