Het Frans Hals Museum komt met een reeks tentoonstellingen over institutionele kritiek, de kritiek op de kunstsector en de plek die kunst inneemt in de maatschappij. De eerste in de reeks is 'Beeldmacht' waarin 20 hedendaagse kunstenaars de rol van kunst in het digitale tijdperk onderzoeken. Te zien tot en met 20 september!
In Nu te Zien! reizen museumdirecteuren het hele land door om kijkers te wijzen op tijdelijke tentoonstellingen die je niet mag missen! Daarnaast tipt de online redactie elke week een tentoonstelling die Ook te Zien! is.
'Beeldmacht' toont niet alleen werk van hedendaagse kunstenaars, maar stelt ook veel vragen. Hoe verhoudt kunst zich tot de miljoenen afbeeldingen op internet? Hoe gaan musea om met social media? Welke invloed heeft Instagram op de kunstwereld? Heeft het internet invloed op de manier waarop vrouwen worden gerepresenteerd in de kunst? Elk werk stelt zijn eigen kritische vraag over het huidige tijdsbeeld, dat zo in de greep is van het internet. Zo haalt Gina Beavers (1978) haar inspiratie bijvoorbeeld online. Ze richt zich op afbeelingen met make-up, nagellak, sierraden; alles wat een lichaam kan versieren, wat het lichaam tot kunst kan verheffen.
Niet alle werken van 'Beeldmacht' richten zich direct op het internet. Sommigen zijn namelijk voor het digitale tijdperk gemaakt. Toch sluiten ze perfect aan bij het thema. Neem bijvoorbeeld het werk van Betty Tompkins (1945). De serie Women Words draait om hoe de vrouwelijke identiteit wordt weegegeven. Het bestaat uit pagina's die Tompkins uit geschiedenisboeken heeft gescheurd, waarop vrouwen staan afgebeeld. We zien Eva in het Paradijs, we zien een moeder met kinderen, een lezende vrouw, een wulpse vrouw, allemaal stereotypen. Over de afbeeldingen heen heeft ze roze woorden geschreven over vrouwendiscriminatie. In de context van deze tentoonstelling zet het de bezoekers ook aan het denken over het beeld dat online van vrouwen bestaat.
Op de tweede verdieping van het Frans Hals Museum, locatie Hal, is een tijdlijn te vinden van de meest bekende werken die kritiek leverde op de kunstwereld. Die begint in de jaren 60 met, hoe kan het ook anders, Marcel Duchamp Met zijn wereldberoemde wc-pot stelt hij de vraag 'wat is kunst?'. In de jaren 90 krijgt de institutionele kritiek weer een opleving en ook nu kijken kunstenaars weer met een scherpe blik naar hun werkveld en de machten waar ze zo afhankelijk van zijn.