Van Museum selfies naar Selfiemuseum

AVROTROS

Zweven in het zwembad van Leandro Erlich, lopen door een zaal volgepropt met blauwe ballonnen of poseren in de spiegelkamer van Yayoi Kusama. Steeds vaker komen foto’s van visueel aantrekkelijke tentoonstellingen terecht op social media.

Musea springen hier op in met Instagrammable exposities. En ook wat marketing betreft is sharing caring. Naast musea met fotografisch aantrekkelijke werken van kunstenaars, duiken ook steeds meer musea op waarbij het maken van foto's zelf centraal staat. Een overgang in zeven Instagram-posts: van museum selfies naar selfiemusea.

Instagrammable kunstwerken in Museum Voorlinden

In Museum Voorlinden vind je moderne en hedendaagse kunst van kunstenaars als James Turrell, Maurizio Cattelan en Richard Serra. Sommige kunstwerken zijn speciaal voor het museum gemaakt. Vooral de permanent geïnstalleerde werken, die het museum zelf als 'belevingskunstwerken' worden betiteld, leveren mooie plaatjes op. Zoals Couple under an Umbrella van Ron Mueck en Swimming Pool van Leandro Erlich.

De oneindige wereld van Yayoi Kusama

Zelf is ze al een plaatje met haar stippen en haar knalrode pruik: Japanse kunstenares Yayoi Kusama. Ze creeërt een eindeloze wereld door het gebruik van stippen en wordt daarom ook de The Polkadot Princess genoemd. Andy Warhol en Mark Rothko waren grote fans! Ook haar installatie Infinity mirrored room is zeer geschikt voor magische plaatjes.

Random Internationals Rain Room

Door een regenbui lopen en toch niet nat worden. De kunstinstallatie van 465 vierkante meter, gemaakt door kunstenaarscollectief Random International, lijkt de natuurwetten te tarten. Terwijl het regent dat het giet, blijf je - terwijl je er dwars door de bui heen loopt - kurkdroog. Dat moet gedeeld worden! De installatie was niet gemaakt voor social media, maar maakte wel de behoefte van het publiek voor dergelijke exposities duidelijk. Rain Room was te zien in onder andere het Los Angeles County Museum of Art, MoMA in New York en Barbican in Londen. 

I came, I saw and I selfied: Ice Cream Museum en Color Factory

Een zwembad met vol spikkels waar je in mag duiken en een kamer waar oneindig veel confetti uit het plafond valt. In het Museum of Ice Cream en de Color Factory kun je geweldige plaatjes schieten.

Het Museum of Ice Cream opende in 2016 in New York (heeft nu een vaste locatie in San Franciso) en heeft een cultstatus bereikt op Instagram. Wat je er kunt verwachten? Een greep uit de installaties: Sprinkle Pool, Gummy Garden, Cherry On Top en Rainbow. Voor 38 dollar krijg je zestig minuten om rond te banjeren, en foto's te schieten natuurlijk.

De Color Factory begon in 2017 als een interactieve expositie door verschillende kunstenaars in San Francisco. Het bleek zo'n groot succes dat de voor één maand geplande tentoonstelling nog tot acht maanden daarna was uitverkocht en nu wordt voortgezet in New York. Ook hier staat het deelnemen centraal met 'participatory installations of colors we've collected around the city— hues that invite curiosity, discovery and play.'

Volgens Jia Jia Fei, digitaal directeur van het het Jewish Museum in New York (voormalig onderdirecteur van het Solomon R. Guggenheim Museum), is de boodschap die mensen met hun camera proberen vast te leggen veranderd. Voor de digitale fotografie was de boodschap: dit is wat ik heb gezien. Nu is de boodschap: Ik was er. Ze onderzoekt in een TED Talk over kunst in de eeuw van Instagram of het nemen en delen van foto’s in musea de ervaring vermindert of juist vergroot, in een nieuwe vorm.

The Museum of Selfies

In het Amerikaanse Glendale, nabij Los Angeles, is een waar Museum of Selfies gevestigd. Je kunt in het interactieve museum niet alleen selfies maken in bijzondere ruimtes als de slaapkamer van Vincent van Gogh, het gaat ook over selfies zelf: de geschiedenis, kunst en het culturele fenomeen.

Social media museum POSE van Anna Nooshin

Vlogger Anna Nooshin heeft via haar Instagram aangekondigd dat ze bezig is met een social media museum in Amsterdam onder de toepasselijke naam POSE; ‘where everything is about experiencing the most amazing spaces.’ Het zal nog eind 2018 openen en ze verklapte het Parool dat het museum ‘het meest Instagrammable’ van heel Europa zal worden. Dat belooft wat.