De zeventiende eeuwse schilder Aelbert Cuyp was gek op het gouden zonlicht aan het einde van de dag. Vlak voor zonsondergang. En dat is terug te zien in zijn landschapsschilderijen!
Dit Italiaans aandoende rivierlandschap baadt echt in het gouden zonlicht dat van links het doek binnen komt vallen. Er heerst een serene rust, maar toch is er van alles te zien. Rechts wijst een herder de weg aan twee ruiters, nog verder worden schapen gehoed en helemaal links vooraan staat een jager op het punt een schot te lossen.
Als je de landschappen van Cuyp bekijkt, kom je bijna altijd wel een groepje bont gekleurde koeien tegen. Koeien waren destijds een teken van welvaart. Hier staan ze rustig in het laatste zonlicht te doezelen.
Ook in de winter is het 'gouden uur' prachtig! Laag zonlicht dat over het ijs scheert en die typische geur van kou. Cuyp weet het perfect te vangen op dit schilderij met wakvissers.
Op dit schilderij van een vertrekkende vloot zie je duidelijk Dordrecht liggen met zijn stompe toren. Cuyp kwam uit Dordrecht en was tijdens zijn leven ook alleen daar bekend. Pas toen de Britten hem in de achttiende eeuw ontdekte werd hij beroemd.
Hier zien we niet de Maas, maar de Waal bij Nijmegen. Het Valkhof kleurt goud, maar dit keer niet door de avondzon. Op dit schilderij is het juist ochtend en is de zon net opgekomen.
Dit schilderij behoort tot de 'Royal Collection' van Queen Elisabeth. Dit werk heeft een prachtig kleurcontrast met die lichte lucht en die donkere schepen. Geen wonder dat de 'royal family' hiervoor viel.
Oké, dit is niet het Gouden Uur. Ook Cuyp had weleens zin in ander weer. Wel is Dordrecht op de achtergrond te zien en dat is natuurlijk wel typisch Cuyp!
Al deze gouden landschappen zijn momenteel te zien in het Dordrechts Museum bij de tentoonstelling 'In het licht van Cuyp'. Voor Nu te Zien! ging Marc de Beyer, directeur van het Teylers Museum, langs in Cuyps geboortestad om zijn werk te bewonderen. Kijk de aflevering terug via de link hieronder!