Samen met Rubens en Van Dyck behoort Jacob Jordaens tot de grote drie zeventiende-eeuwse schilders van België. Toch horen we zijn naam in Nederland niet vaak. Wie was Jordaens?
Jacob Jordaens (1593-1678) schilderde voor de rijke burgerij en had een niche gevonden voor vrolijke, huiselijke schilderijen. Zoals het werk hieronder dat het spreekwoord 'Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen' verbeeldt. Jordaens werd geprezen om zijn ziwerige stijl en karakteristieke koppen.
Jacob Jordaens<br>Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen, ca. 1640 – 1645
Jordaens schilderde ook veel mythologische taferelen, eveneens een populair onderwerp bij de rijke burgerij. Op dit schilderij zie je Venus en haar stervende geliefde Adonis, nadat hij is aangevallen door een wild zwijn tijdens de jacht.
Jacob Jordaens <br>Venus en Adonis, c. 1615
Naast de rijke burgerij was ook de katholieke kerk een belangrijke opdrachtgever van Jordaens, ondanks dat hij zelf protestant was. De typische Jordaens-koppen zijn volop aanwezig op dit schilderij van Jezus en de Farizeeërs.
Jacob Jordaens, Christus onder de Farizeeërs, c. 1660/70
Men gaat ervan uit dat dit schilderij Jordaens meesterstuk was waarmee hij zijn schilderstalent toonde. Met deze allegorie van de wetenschap laat Jordaens zien wat hij allemaal kan. Het zit vol technische vernuftigheden.
Jacob Jordaens<br>Allegorie van de wetenschappen, ca. 1616
Jordaens was een echte familieman. Hij bezat in hartje Antwerpen meerdere panden naast elkaar waar hij met zijn vrouw, kinderen, (schoon)familie, en leerlingen bij elkaar woonde. Hieronder zie je zijn dochter Elisabeth.
Jacob Jordaens Portret van Elisabeth Jordaens, ca. 1637 – 1645
Het Frans Hals Museum wijdt een tentoonstelling aan de Vlaamse meester: 'Thuis bij Jordaens'. Hoogtepunt is de reconstructie van de spectaculaire pronkkamer waar Jordaens zijn klanten ontving. Marc de Beyer, directeur van Museum Gouda, bezocht de tentoonstelling voor Nu te Zien! Kijk via de link hieronder de aflevering terug!