Artemisia Gentileschi (1593-1656) wordt ook wel de vrouwelijke Caravaggio genoemt. Haar barokschilderijen vertellen vaak een bijbelverhaal, waarbij ze focust op het vrouwelijk perspectief.
Dit schilderij vertelt het verhaal van de bijbelse Susanna die begluurt wordt tijdens het baden door twee oude mannen. Als ze weigert in te gaan op hun oneerbare voorstellen, geven ze haar aan voor overspel. Artemisia legt de focus hier op de bange Susanna.
Salomé mag een wens doen van Herodes, nadat zij voor hem heeft gedanst. Ze wenst het hoofd van Johannes de Doper. Een opmerkelijk cadeau, maar ze krijgt haar zin. Het hoofd van Johannes wordt haar op een schaal gebracht. Totaal niet onder de indruk bekijkt ze haar gift.
Toen Lucia ten huwelijk werd gevraagd, weigerde ze, omdat ze enkel de bruid van Jezus wilde zijn. Haar bruidschat verdeelde ze onder de armen. Dit werd haar niet in dank afgenomen. Dit gebeurde allemaal ten tijden van de christenvervolging en de man in kwestie verraadde haar. Als straf moest ze in een bordeel werken, maar de kar waarmee ze gebracht zou worden bewoog niet. Later werd ze levend verbrand, maar ook dat deerde haar niet. Een godswonder!
Maria Magdalena wordt gezien als één van de meest controversiële figuren uit de bijbel. Zowel theologen als kunstenaars hebben zich veelvuldig afgevraagd wie Maria Magdalena toch is. Artemisia zet haar neer als vrouw vol berouw over haar zondige leven.
Deze vrouw neemt hier het heft in eigen hand. Vastberaden en onbevreesd staat Jaël op het punt een tentharing door het hoofd van de gevaarlijke legerleider Sisero te slaan. Een krachtig beeld.
Nog een onthoofding. Artemisia schilderde dit verhaal van Judith en Holofornes meerdere keren. Men denkt dat ze dit deed als reactie op haar verkrachting door Agostino Tassi.
In Rijksmuseum Twenthe is momenteel volop aandacht voor Artemisia. Haar werk en leven worden belicht aan de hand van een grote overzichtstentoonstelling. Ann Demeester ging voor Nu te Zien! langs in Enschede. Kijk de aflevering terug via de link hieronder!