Jeroen Krabbé gaat samen met regisseur Richard den Dulk dieper in op opvallende momenten tijdens de opnames van Krabbé zoekt Chagall. In zijn atelier bespreken zij het bijzondere werk en leven van Chagall en anekdotes die de uitzending niet hebben gehaald, maar toch ook niet gemist kunnen worden.
Verder kijken met Krabbé is elke dinsdag om 21.10 uur op NPO 2 Extra te zien. NPO 2 Extra vind op de website van NPO Start en op tv bij Ziggo op kanaal 222 en bij KPN op 88.
In deze aflevering praten Jeroen en Richard over de grote invloed van het werk van Malevitsj, waarom Chagall nauwelijks te eten had in Moskou en zijn hysterische uitbarstingen in het Jiddische theater.
Chagall mag als kersverse volkscommisaris een kunstacademie oprichten. Zijn doel was om mensen 'op te voeden qua kunst'. De academie is gratis en voor alle leeftijden, dus de aanvragen stromen binnen. Chagall schrijft zelfs een manifest om mensen aan te trekken naar de school. Maar hij had er zelf na een paar maanden al genoeg van, waarna 'popster' Malevitsj zich meldt bij de academie. Deze laatste baart veel opzien met het werk Zwart vierkant (1915). Dit schilderij was blasfemisch, 'het is het einde van de schilderkunst en het begin van de kunst'.
Chagall kwam na zijn (mislukte) avontuur op de academie aan in Moskou met Bella en Ida. Daar is het verschrikkelijk. Het is koud, ze hebben honger en geen geld. Vanwege deze hongerwinter werden er bonkaarten uitgedeeld. Met die bonkaarten konden mensen eten kopen om hun kinderen te voeden. De eerste kaart was voor de werkers en arbeiders, de laag daaronder ontving bonkaart nummer 2 en bonkaart nummer 3 was voor de 'schlemielen', zoals Chagall.