Krabbé zoekt Chagall - Afl. 5 Revolutie

AVROTROS

Na de Russische Revolutie kreeg Chagall in 1917, net als veel andere kunstenaars, een hoge positie. Jeroen bezoekt de kunstacademie die Chagall in zijn Russische geboorteplaats Vitebsk oprichtte.

In zijn functie als kunstcommissaris wil Chagall een brede kunstacademie (schilderen, beeldhouwen, grafiet) opzetten en vraagt onder andere zijn oude leermeester Joeri Pen en Lissitzky voor het team onderwijzers. Het nieuwe revolutionaire elan spreekt Chagall en zijn docenten aan. Het nieuwe regime probeert de kunst naar het volk te brengen en via de kunst het volk achter zich te krijgen. Voor de eerste verjaardag van de revolutie krijgt Chagall de opdracht om met zijn nieuwe academie, de stad te versieren en ze maken revolutionaire tekeningen. 

'Schilderkunst op een dood punt'

Toch loopt het voor Chagall niet goed af op de kunstacademie. Er ontstaat ruzie en dat had alles te maken met Kazimir Malevitsj, een avant gardistische schilder en de uitvinder van de kunstvorm suprematisme. Malevitsj vond dat de schilderkunst op een dood punt was gekomen, schilderde 'Black square' (1915), en wilde het totaal veranderen. De leerlingen op de academie vallen voor deze nieuwe kunst. Malevitsj werkt Chagall, achter zijn rug om, de school uit en doopt het tot ‘Suprematistische Academie’. 

AVROTROS

Jeroen bij de kunstschool in Vitebsk

AVROTROS

Jeroen bij het Chagall museum in Moskou

Armoede in Moskou

Chagall, Bella en Ida vertrekken teleurgesteld en berooid naar Moskou in de hoop dat Chagall daar aan het werk kan komen. Het is door de chaos van de voortdurende burgeroorlog namelijk nog steeds gevaarlijk en de buitenlandse grenzen zitten op slot. In Moskou is er een enorme hongersnood en het is er ijskoud. Het gezin vindt enkel een kamer zonder verwarming en met een gat in het plafond. De voedselbonnen die ze krijgen, brengen niet genoeg eten op om in leven te blijven. 

Chagalls werk in het Joodse Theater

Gelukkig krijgt Chagall een bijzondere kans bij het Joodse Theater. Het grote decorstuk dat Chagall hier maakt is bijna te lezen als een dagboek: Malevitsj, Lissitzky, Chagall zelf en ster-acteur van het theater Solomon Mikhoels komen er (symbolisch) in voor. Ook maakte Chagall panelen voor tussen de ramen met de thema’s: Theater, Muziek, Dans en Literatuur. Jaren later, als Chagall Rusland al ontvlucht is, wordt het Joodse theater onder Stalin verboden. Eigenlijk hadden Chagalls decors vernietigd moeten worden, maar gelukkig lagen ze ergens verborgen. De decors behoren nu tot Chagalls grootste meesterwerken en hangen in het ‘New Tretjakov Museum’ in Moskou.