Pasen staat voor de deur en daarom gaat Lucas De Man tijdens de Nationale Museumweek op zoek naar eieren. Kunstenaars als Jeff Koons en Fabergé zijn er ook dol op. Er is echter één ei aller kunsteieren... het ei van de beroemde Roemeense beeldhouwer Constantin Brancusi.
Man en Kunst over Constantin Brancusi zie je vrijdag 12 april om 22.45 uur op NPO 2. Daarna is de uitzending op deze pagina terug te kijken.
Het ei van Brancusi 'Le commencement du monde' betekent 'Het begin van de wereld'. Dit asymmetrische ei stelt volgens hem de volmaakte schoonheid voor. De vorm van Brancusi's ei verwijst ook naar het begin en het mysterie van het menselijk leven. Veel van Brancusi's werken worden gedefinieerd door eenvoud en abstractie. Met zijn werken wil hij doordringen tot de kern: ''Als je de werkelijke betekenis van dingen benadert, bereik je de eenvoud ondanks jezelf.''
Brancusi werd geboren in een boerendorpje in het zuiden van Roemenië. Als jonge herder in de Karpaten ontdekte hij zijn liefde voor (traditioneel) houtsnijwerk. Dat, in combinatie met eenvoudige vormen, legden de basis voor zijn reputatie als pionier van het modernisme. In zijn geboorteplaats zijn zijn drie belangrijkste creacties nu nog te zien: De Eindeloze Kolom, de Poort van de Kus en De tafel van stilte.
Op zijn 28e vertrok Brancusi van Roemenië naar Parijs om zich verder te ontwikkelen. Het grootste deel van de tocht legde hij te voet af, want hij had weinig geld. Hij was meer dan een jaar aan het lopen voordat hij in Parijs aankwam en de grote beeldhouwer Rodin ontmoette. Maar Brancusi paste ervoor om diens assistent te zijn: ‘Er groeit niets in de schaduw van een grote boom’, zoals hij zelf zei. Brancusi bleef in Parijs wonen en heeft al zijn werken die nog in zijn atelier stonden, nagelaten aan de Franse staat. Brancusi wordt tegenwoordig beschouwd als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst.
Het ei van Brancusi is gemaakt in 1924, is brons en 28,5 centimeter groot. Brancusi heeft het brons met chemische stoffen bewerkt, zodat het effect ontstaat dat het ei diepte heeft. Brancusi probeert al het overtollige weg te laten in zijn kunst. Hij verfijnt de vormen steeds meer, totdat hij de volmaaktheid bereikt. De absolute perfectie... het begin van de wereld.
Het werk 'Le commencement du monde' (1924) is onderdeel van de vaste collectie van het Kröller-Müller Museum en is daar altijd te zien.