Wanneer Jasperina de Jong in de vroege jaren 60 haar carrière begint bij het spraakmakende cabaret Lurelei, prijzen critici haar al snel als rasartieste.
Maar ze krijgt pas echt de kans om haar artistieke vleugels uit te slaan als ze eind jaren 60, samen met haar man Eric Herfst, musicals en onewomanshows gaat maken. In de decennia erna groeit Jasperina uit tot een icoon van de Nederlandse showbusiness.
De jonge Jasperina, toen nog tandartsassistente en typiste, verlangde naar het theater. Om haar wens in vervulling te laten gaan bezocht ze theatershows, deed ze audities en zat ze enkele maanden op een cabaretschool. Haar moeite loonde, want toen tekstdichter Guus Vleugel ging schrijven voor haar, ging het allemaal erg snel.
Met nummers als 'My Fair Lady' en 'Call Girl', oogstte ze succes waarna het multitalent ging ook in musicals ging spelen. In 1970 had ze als eerste vrouw een succesvolle one-womanshow in het theater, 'De Jasperina Show'. Daarna zou ze nog vele andere bejubelde voorstellingen hebben.
Na de theater- en musicalwereld te hebben veroverd, waagde Jasperina zich ook aan televisieshows. Zoals in 1963 met Wim Sonneveld in 'Blijf in Holland' of in 'Rust noch Duur' (1967/70), 'Nina Brink De Musical en Wilhelmina (als Koningin Emma). Voor haar rol in de film 'Vroeger is Dood' krijgt ze in 1987 een Gouden Kalf.
Na decennialang in de schijnwerpers te hebben gestaan, leidt Jasperina de Jong (81) nu een teruggetrokken leven. Ze woont met haar hond in een bos en vindt dat ze alles al vaak heeft verteld. Hoe denkt ze nu over haar carrière? En hoe ging ze verder na de dood van Eric Herfst, haar echtgenoot, mentor en regisseur?