Hans Broek brak internationaal door met zijn filmische stadsgezichten van Los Angeles, waar hij lange tijd woonde. Terug in Nederland slaat hij een andere weg in en richt zich op confronterende doeken over het Nederlandse slavernijverleden.
In 1995 verhuisde kunstenaar Hans Broek naar Los Angeles en werden de 'City of Angels' en Californië zijn muzes. Zijn schilderijen zijn geabstraheerde versies van villa's in Beverly Hills, het uitzicht over Hollywood, maar ook van het desolate landschap van de Amerikaanse westkust met ellenlange wegen en verlaten tankstations.
Maar Broek ervaart niet alleen maar schoonheid in LA. Dagelijks wordt hij geconfronteerd met de kloof tussen wit en zwart. Het leidt hem terug naar de oorsprong van deze kloof: het kolonialisme en de slavernij, waar ook Nederland een groot aandeel in heeft gehad. Het is de start van een grootschalige research naar het Nederlandse slavernijverleden. Zo bezoekt hij slavenforten in Ghana en Senegal vanwaaruit duizenden slaven werden verscheept naar Amerika om daar op de plantages te werken.
Broeks onderzoek resulteert in een serie gigantische doeken, gemiddeld 4 bij 4 meter, waarop hij de plekken verbeeldt die hij heeft bezocht. Bijna agressief en met dikke lagen verf heeft hij de forten en kerkers geschilderd waar slaven werden opgesloten, uitgehongerd en mishandeld. Hiermee wil de kunstenaar de kijker confronteren met de zwarte bladzijde uit de Nederlandse gechiedenis waar volgens hem veel te weinig over gesproken wordt.
De serie, met de toepasselijke naam 'The things I used to do', hangt momenteel in De Pont. Ralph Keuning, directeur van Museum De Fundatie, nam er een kijkje voor het programma Nu te Zien. Kijk hier de aflevering terug!