‘Als je het over details hebt, kun je bijna geen beter schilderij hebben dan deze Van Eyck.’ In de serie De details bespreekt Charlotte Caspers het schilderij 'Madonna bij de fontein’ van kunstenaar Jan van Eyck.
‘Let vooral op de rode brokaatdoek achter de heilige madonna. Mooi ook hoe het blauw contrasteert met het rood. Dit is een miniatuur in olieverf. Stoffen van goudbrokaat waren vroeger heel kostbaar. Bijna niemand kon het betalen. Alleen pausen, keizers en koningen - de allerrijksten konden het zich veroorloven.
Het is ook heel zwaar, er zit gouddraad in. Omdat het zo duur was, wordt het vaak achter heiligen en opdrachtgevers afgebeeld. Je maakt jezelf belangrijker met zo’n doek. Het is een ontzettend gepriegel: al die hooglichtjes op het goud.
Het heeft een heldere opbouw: eerst is er een egale rode lap waar licht en donker in is aangebracht. Hoe beter je kijkt, hoe meer figuren je ziet: leeuwen, hazen, adelaars, granaatappels en florale motieven. Hoewel het heel klein is, trekt het snel de aandacht. Klein maar heel fijn.’