‘Kijk goed naar de ogen van deze vrouw. Het is heel interessant dat Van Dongen het glimlicht in haar ogen heeft uitgespaard. Dat vind ik heel mooi.’ In de serie De details bespreekt Jasper Krabbé het schilderij ‘Vinger aan de wang' van kunstenaar Kees van Dongen.
‘Normaal gesproken zet je het lichtpunt er als laatste op, maar Van Dongen deed het al in de eerste opzet, bij de eerste schets. Ik vind het mooi dat als je het schilderij bekijkt, je blik meteen naar de ogen wordt getrokken.’
'Bijzonder hoe Van Dongen de ogen, de spiegel van de ziel, helemaal heeft opengelaten. Dat geeft je echt toegang tot haar, en tot het schilderij. Als hij ze dicht had geschilderd en er pas na afloop een glimlichtje in had gezet, was het een heel stijf en academisch portret geworden.'
'Van Dongen wist precies wat hij deed, hij werkte heel geraffineerd. Hij begon ook altijd met de ogen, niet met de contouren van een hoofd. Die ogen, dat was zijn trademark.’