Kees van Dongen - De vinger aan de wang

AVROTROS

Begin vorige eeuw is Kees van Dongen een populaire schilder onder de high society in Parijs. Van Dongen schildert het liefst vrouwen en de Parijse vrouw laat zich het liefst door hém portretteren... 

De uitzending van Het geheim van de Meester over Kees van Dongen is dinsdag 19 februari te zien om 21.05 uur op NPO 2. Daarna is de uitzending op deze pagina terug te kijken.

Vriendschap met Picasso

Van Dongen ging rond 1905 in het Franse ‘Bateau Lavoir’ wonen, een verzameling ateliers waar onder andere ook Picasso woonde. In die periode werd hij zelfs vrienden met Picasso en gingen de twee kunstenaars samen op pad om te schilderen en om hun werken te verkopen in het uitgaansleven rondom Montmartre. Het tweetal kreeg door hun gebruik van heldere kleuren zelfs een bijnaam: ‘les Fauves’, oftwel de 'wilde beesten'. Al noemde Van Dongen zichzelf geen fauvist, zijn kleuren kwamen van het uitgaansleven zei hij zelf.

Van Dongen spendeert het grootste deel van zijn leven in Frankrijk en kreeg in 1929 de Franse nationaliteit. Hij schilderde vooral vrouwen uit de hoogste kringen, vaak schaars of niet gekleed. Hij beeldde de modellen vaak uit in gewaagde, felle kleuren en op een sensuele wijze. 

AVROTROS

La dormeuse, Mika nue sur un divan - Kees van Dongen (1908) | Privébezit Lausanne

AVROTROS

Twee vrouwen aan een piano - Kees van Dongen (1908) | Museum Boijmans - Van Beuningen

AVROTROS

 Femmes à la balustrade - Kees van Dongen (1911) | Musée de l'Annonciade

Duitse kunstreis

Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, gaat Van Dongen mee met de Duitse bezetters op een omstreden kunstreis naar Duitsland. Het geheim van de Meester-team probeert te ontdekken waaróm hij dit deed. Ondertussen doet kunstschilder Charlotte Caspers uitgebreid onderzoek naar de exacte kleur geel en bestudeert zij samen met Jasper Krabbé die typische Van Dongen-ogen.

AVROTROS

Kees van Dongen - De vinger aan de wang

Uitbundige atelierfeesten

Van Dongen was niet alleen spraakmakend door de manier waarop hij kleuren en verf gebruikte in zijn werken, maar ook vanwege zijn bijzondere levensstijl. In de jaren twintig werden zijn 'uitbundige atelierfeesten' bezocht door wereldberoemde filmsterren, kunstenaars en politici. Daarnaast maakte de kunstenaar omslagen voor verschillende gala's en diners.