‘Bij Van Ruisdael denk je natuurlijk als eerste aan de luchten, die zijn ook fantastisch, maar bij dit schilderij zoomen we in op de bosjes aan de rechterkant.’ In de serie De details bespreekt Charlotte Caspers het schilderij ‘Gezicht op Haarlem met Bleekvelden' van kunstenaar Jacob van Ruisdael.
‘Deze bosschages hebben mij veel moeite gekost om te restaureren, dat had ik van te voren niet verwacht. Ruisdael had bepaalde trucjes, waardoor het hem waarschijnlijk minder energie heeft gekost dan mij. Het is heel aannemelijk dat hij de bosjes met een sponsje heeft aangebracht. Dat wisten we niet, daar zijn we proefondervindelijk achter gekomen.'
'Ik heb het geprobeerd met kwasten en met sponsjes. En het beste en snelste resultaat kreeg ik met een sponsje. Ook bij het Mauritshuis waar het schilderij hangt, vinden ze dit ook een logische conclusie, al zal daar nog meer microscopisch onderzoek naar moeten worden gedaan. In die tijd was er natuurlijk alleen natuurspons. Op microniveau geeft natuurspons een heel andere structuur dan een synthetische spons.’