Binnenkijken in het New Yorkse kunstpaleis van fotograaf Jay Maisel

AVROTROS

Fotograaf Jay Maisel (1931) besloot enkele jaren geleden zijn monumentale woonhuis in New York City te verkopen. Het gebouw, een voormalige bank met een vloeroppervlak van bijna 11.000 vierkante meter, herbergde de gigantische kunstcollectie van de kunstenaar. Goede vriend en filmmaker Stephen Wilkes voelde de drang om het vast te leggen voor het verdween en volgde Maisel maandenlang bij het ontruimen van het gigantische pand.

Woning als muze

In februari 2015, na een periode van 48 jaar, verkoopt de beroemde fotograaf met tegenzin zijn huis. Het honderd jaar oude monumentale gebouw in Manhattan staat bekend als 'The Bank'. Maisel kocht het gebouw ‘Germania Bank Building’ (uit 1898) in 1967 voor 102.000 dollar en woonde er met zijn vrouw en dochter. 
 
Hij gebruikte het pand niet alleen als zijn studio en woonplek, maar ook als persoonlijk museum. Maisel verzamelde alles waarin hij schoonheid vond: ‘Objects are there, only if you really see them. And art is trying to make others see what you see.’ 
 
Elke verdieping van het pand vertegenwoordigde een dwarsdoorsnede van zijn geest. ‘The Bank’ was niet alleen zijn woning maar ook zijn muze. Hij had nooit gedacht er ooit te moeten vertrekken. 

AVROTROSStephen Wilkes

The Bank

AVROTROSStephen Wilkes

Gallery

AVROTROSStephen Wilkes

Objects room

AVROTROSStephen Wilkes

Interieur

Gedwongen verkoop

Helaas werd Maisel door de hoge kosten voor het onderhoud en belastingen gedwongen het huis te verkopen voor 55 miljoen dollar: de grootste onroerend goed verkoop in de geschiedenis van New York City. 
 
Goede vriend, filmmaker en oud-leerling Stephen Wilkes volgde Maisel maandenlang bij het ontruimen van het gigantische pand. En passant vertelt hij over het opmerkelijke leven van de fotograaf. Zo documenteert hij de bijzondere plek en het einde van een tijdperk in New York.

De documentaire onderzoekt de ware betekenis van rijkdom in een tijd van overdaad, de geneugten en complexiteit van een mentor/leerling-relatie en de reis van een man die worstelt met verandering. 

“We do not take pictures, we are taken by pictures. ”
Jay Maisel
AVROTROSStephen Wilkes

Stephen Wilkes en Jay Maisel

Idool en inspirerend docent

In het portfolio van Jay Maisel vind je foto’s van legendes als Marilyn Monroe and Miles Davis. Toch staat Maisel waarschijnlijk het meest bekend om de manier waarop hij licht, kleur en beweging uit het dagelijks leven weet te vangen. Hij is de man achter vijf covers van Sports Illustrated, twee covers van New York Times Magazine en de cover van het best verkochte jazz album aller tijden: Miles Davis’ Kind of Blue. 
 
Na twaalf jaar te hebben gewerkt in de reclamewereld en het ontvangen van diverse prijzen, stopt Maisel in 1995 met commerciële opdrachten. Hij verplaatst zijn focus naar zijn vrije werk en begint een carrière als leraar. Maisel gaf lessen en workshops fotografie door heel Amerika en ontving daarnaast in ‘The Bank’ ongeveer 640 studenten over een periode van acht jaar. 

De Close Up-documentaire ‘Jay Myself. Het New Yorkse kunstpaleis van fotograaf Jay Maisel’ , woensdag 28 april 2021 om 23.10 uur op NPO 2 of via NPO Start.

Close Up terugkijken