Materiaalhistoricus Thijs Hagendijk (1989) is gefascineerd door de ambachtelijkheid van oude meesters.
Hoe werkten de oude meesters, welke materialen gebruikten zij en hoe werden recepten en technieken vastgelegd en doorgegeven? Op dit onderwerp promoveerde Thijs in 2020 aan de Universiteit van Utrecht, waar hij ook werkzaam is als docent kunstgeschiedenis.
Voeg daarbij zijn kennis opgedaan bij zijn studie scheikunde en zijn ervaringen hierin als middelbare schooldocent toe en Thijs is overduidelijk het ideale teamlid om mee te helpen de raadsels rondom de technieken en de materialen van de meesterschilders op te lossen.
Thijs komt graag achter zijn bureau vandaan om vieze handen te maken. Zo spit hij historische recepten door, voert ze uit, experimenteert, speurt, mengt en wrijft en vindt op die manier sleutels om gezamenlijk te komen tot de best gelijkende reconstructies.
Het favoriete schilderij van Thijs Hagendijk
Zijn favoriete schilderij is het Calvarie-tweeluik van Rogier van der Weyden. Thijs: ‘Er zijn weinig schilderijen waarop de kleur rood zo mooi naar voren komt.'
'Pal achter Christus, Maria en Johannes staat een grijze, blinde muur die bijna de hele achtergrond van de compositie in beslag neemt. Een vrij absurde keuze, zou je denken. Maar over die muur hangen twee reusachtige rode doeken, waardoor het geheel op een dramatische manier tot leven komt. Door de strakke compositie en contrasterende kleuren doet het schilderij onwaarschijnlijk modern aan’.