Prospects: de veelzijdige zelfportretten van Koos de Vries
Ieder jaar schenkt het Mondriaan Fonds een financiële bijdrage aan een aantal startende kunstenaars. In 2022 ontvingen maar liefst 86 jonge makers deze bijdrage. In deze reeks artikelen spreken we met een aantal van deze veelbelovende kunstenaars over hun werk en praktijk. Deze keer gaan we op bezoek bij de veelzijdige zelfportrettist Koos de Vries.
Voor kunstliefhebbers die op zoek zijn naar een frisse ervaring is de unieke stijl van Koos de Vries een absolute must-see. Met een achtergrond die begon in de illustratiewereld en een verschuiving naar de beeldende kunst, heeft De Vries een intrigerende reis afgelegd om zijn eigen artistieke stem te vinden.
Koos de Vries is een kunstenaar wiens ontwikkeling van illustratie naar een unieke artistieke identiteit een intrigerende reis is. Van jongs af aan was zijn talent voor tekenen al duidelijk zichtbaar, en dit talent leidde hem uiteindelijk naar de kunstacademie.
In het begin koos Koos voor illustratie, omdat hij dacht dat hij concrete opdrachten nodig had om tot een kunstwerk te komen. Maar al snel ontdekte hij dat zijn inspiratie niet afhankelijk was van externe factoren.
Het waren de mensen om hem heen die zijn creatieve geest écht in vuur en vlam zetten en hem uiteindelijk richting de beeldende kunst duwden.
De weg naar zijn eigen artistieke identiteit was echter niet zonder uitdagingen. Op de academie lag de nadruk sterk op schilderen en de keuze van onderwerpen. In plaats van hiermee te worstelen, besloot Koos zich te richten op zelfportretten. Het creëren van zelfportretten gaf zijn kunst een diepgang en persoonlijkheid die anders ontbrak.
Voor een jonge maker die wellicht op een punt staat een eigen pad te willen vinden, kan het verhaal van Koos inspirerend zijn. Het laat zien dat; zelfs als je denkt dat je een vastomlijnde weg moet volgen, het uiteindelijk de ontdekking van je eigen passies en interesses is die je echt naar je eigen artistieke identiteit leiden.
“"Met het acteertalent van een show-worstelaar speel ik een rol in mijn eigen schilderijen waarin ik op zoek ben naar een betekenisvolle wisselwerking tussen dramatiek, zelfspot en humor."”
Wat zes jaar geleden begon als een simpele zelfstudie en onderzoek naar de werking van olieverf, is uitgegroeid tot iets wat voor Koos heel vanzelfsprekend geworden is; zijn zelfportret. De onverklaarbare drang en plezier van het schilderen van zichzelf is iets mysterieus waar hij niet altijd een verklaring voor heeft, net als de tevredenheid die hij ervaart wanneer 'ie een clichématige, slechte selfie naar iemand stuurt.
"Met het acteertalent van een show-worstelaar speel ik een rol in mijn eigen schilderijen waarin ik op zoek ben naar een betekenisvolle wisselwerking tussen dramatiek, zelfspot en humor."
Zo maakte de Vries recent een serie schilderijen gebaseerd op de songtekst ‘I was looking for a job and then I found a job, and heaven knows I’m miserable now’ van The Smiths. In het teken van het zelfmedelijden waarin Morrissey zijn leven overpeinst heeft Koos acht grote schilderijen gemaakt. Hij neemt de rol aan van Narcissus, getroffen door een liefdespijl en wegkwijnend in liefdesverdriet over zijn eigen, onvangbare reflectie. En die van Sint Sebastiaan die licht gepijnigd omhoog staart terwijl een pijl verticaal zijn hoofd doorboort. Langzaam mythificeert de kunstenaar zichzelf door de wereld steeds verder te vullen met Koos de Vries.
Een opvallend kenmerk van De Vries' werk is zijn vermogen om een wereld te creëren waarin elk beeld een aanvulling is op die wereld. Of het nu gaat om veldslagen, vakantiescènes of meer abstracte taferelen, elk schilderij draagt bij aan de algehele sfeer die De Vries probeert over te brengen.
Een interessant aspect van zijn werk is zijn gebruik van verschillende media, zoals airbrush en olieverf, waarmee hij zijn eigen stijl ontwikkelt. Door te experimenteren met zwart-wit, kleur en verschillende technieken, verkent De Vries voortdurend nieuwe mogelijkheden en blijft hij evolueren als kunstenaar.
Hoewel zijn werk vaak complex is en meerdere interpretaties mogelijk zijn, benadrukt De Vries dat het niet altijd nodig is om een diepgaand "waarom" achter elk werk te hebben. Soms ontstaan zijn schilderijen gewoon, zonder voorafgaande planning, en laat hij het aan het publiek over om hun eigen betekenis te vinden.
Koos de Vries nodigt kunstliefhebbers uit om zijn unieke wereld van zelfportretten en symbolische taferelen te verkennen, waar elk schilderij een verhaal vertelt en elke penseelstreek een deel van zijn artistieke reis onthult. Zijn werk laat zien dat kunst niet altijd perfect begrepen hoeft te worden, maar eerder ervaren en gevoeld moet worden, en dat is precies wat zijn werk zo boeiend maakt.
Volg Koos de Vries en houd zijn werk in de gaten via @koos.devries op Instagram