Prospects: de spontaniteit en intimiteit van Trees Heil
Ieder jaar schenkt het Mondriaan Fonds een financiële bijdrage aan een aantal startende kunstenaars. In 2022 ontvingen maar liefst 86 jonge makers deze bijdrage. In deze reeks artikelen spreken we met een aantal van deze veelbelovende kunstenaars over hun werk en praktijk. Deze keer gaan we op bezoek bij fotograaf Trees Heil.
Op de academie zei een docent ooit: "Niemand zit op jullie te wachten. Niemand". Deze uitspraak bleef hangen bij Heil en vatte voor haar samen dat ze niet hoefde te voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar eerder moest vertrouwen op haar eigen creativiteit en artistieke ontdekkingen.
Met die houding ontwikkelde Heil zich tot een kunstenaar die echt overal ideeën oppikt. “Ik ga nooit zitten wachten aan een tafel tot ik een idee krijg voor een foto of iets,”. Deze benadering van spontaniteit en openheid kenmerkt haar werk en haar visie op creativiteit.
“Ik vind het prettig als de eerste ervaring een lichamelijke ervaring is die de kijker heeft. Van speelsheid tot seksualiteit; het mag allemaal”
De werken van Trees Heil tonen tijdelijk geconstrueerde situaties waarin ruimtes, mensen en hun gedrag een nieuwe poëtische context krijgen. De mensen die gefotografeerd zijn, zijn omgevormd tot verschillende wezens.
"Ik vraag de modellen vaak weg te kijken, het gezicht is vaak deels of helemaal niet te zien. Het gaat er meer om wat de persoon symboliseert of welk suggestief verhaal er wordt verteld middels de persoon".
Het werk van de jonge fotografe is niet mogelijk zonder de interactie tussen mensen. De beelden komen tot stand door samen te werken met modellen en gaan leven in de ogen en lichamen van de beschouwer. Haar fotoshoots zijn geen rigide processen; integendeel, ze moedigt speelsheid, spontaniteit en zelfs kinderlijkheid aan, waardoor er een unieke sfeer van openheid ontstaat.
Suggestieve verhalen
Communicatie is dus essentieel in Heils werk, niet alleen tussen haar en de modellen, maar ook tussen het werk en de kijker. De werken bevatten blote lichamen en intimiteit in soms vervreemde houdingen. Een interessant aspect hiervan is de reactie die het werk bij kijkers oproept. "Ik vind het prettig als de eerste ervaring een lichamelijke ervaring is die de kijker heeft. Van speelsheid tot seksualiteit; het mag allemaal", aldus Heil.
Haar titels fungeren als een raamwerk dat associaties oproept en de kijker begeleidt bij het interpreteren van haar werk. Zo zijn Wildlife Photographer, 2023 en Mating (Frogs), 2022 fantastische voorbeelden.
In de eerstgenoemde zien we verschillende lichamen die samen een paard vormen en de foto is genomen op vakantie. Op de foto Mating (Frogs), 2022 zitten twee vrouwen op elkaar. Ze zien eruit als parende kikkers. Sommige mensen zullen het woord partner gebruiken om dit werk te omschrijven, wat vriend betekent. Zo heeft de titel van dit werk verschillende betekenissen; het zijn parende kikkers maar het kunnen net zo goed maatjes in het water zijn.
Met duidelijk doelen voor ogen streeft Heil naar verdere groei als maker. Met dromen van haar werk in gerenommeerde musea, en haar zinnen op een solotentoonstelling bij Foam in Amsterdam en het Fotomuseum Den Haag, zijn haar internationale ambities een weerspiegeling van haar voortdurende toewijding aan haar kunst en haar verlangen om nieuwe horizonten te verkennen.
Voorlopig leiden die komende zomer naar Parijs, waar Heil gaat werken aan het 'My Secret Garden Project'.
Trees Heil is een kunstenaar die niet vastzit aan conventies of verwachtingen. Haar werk is een viering van spontaniteit, intimiteit en de kracht van het moment. Haar werk biedt een verfrissend perspectief op lichamelijkheid en intimiteit, waarin de schoonheid van het onverwachte wordt omarmd en gevierd.
> In maart 2025 is er een solo show met het werk van Trees Heil in de Melkweg Galerie in Amsterdam.
> Op dit moment lopen er gesprekken voor een show tijdens Paris Photo, in Parijs.