Chris Zegers wint Maestro
Na een razend spannende finale tussen Chris Zegers en Frédérique Spigt is beslist wie de felbegeerde gouden baton krijgt. Chris is de winnaar van Maestro!
Uitgekozen door het Maestro-orkest
Wekenlang hebben Frédérique en Chris gezwoegd op slagpatronen, maatsoorten, orkestopstelling, dynamiek en frasering. Bij iedere nieuwe dirigeeruitdaging werden ze klaargestoomd en bijgestaan door coaches Micha Hamel, Sander Teepen en Chloe Rooke.
In de opening dirigeerden Chris en Frédérique vanaf twee (!) bokken Ravels Bolero en Beethovens Ode an die Freude in een onnavolgbare mash-up.
Daarna klommen de finalisten om beurten op de bok om beiden twee stukken dirigeren. Volgens de finaletraditie van Maestro dirigeerden ze allebei het fantastische eerste deel uit Beethovens Vijfde symfonie ("Ta-ta-ta-taaa"). Maar voordat het zover was dirigeerde Frédérique uit Brahms' romantische Derde symfonie het derde deel (poco allegretto). En Chris bracht buitenaardse vrolijkheid met Jupiter van Gustav Holst. Deze stukken waren speciaal voor de finalisten uitgekozen door het Maestro-orkest.
De uitslag
Chris kwam met een geweldige 'Jupiter' (drie 10-en van de jury!) en een prachtige Beethoven uit op 75 punten. En Frédérique verzamelde met haar ontroerende Brahms en eigenzinnige Beethoven 68 punten. Uiteindelijk konden de kijkers met hun stemmen nog het verschil maken. Met een overweldigende 72% van de kijkerstemmen won Chris de zinderende finale.
The day after
Hoe gaat het met Chris en Frédérque de dag na de finale van Maestro? Ab Nieuwdorp vraagt het hen in radioprogramma De Klassieken. Klik hier om de fragmenten terug te luisteren.
Beethoven - Symfonie nr. 5
De Vijfde symfonie van Ludwig van Beethoven is een vernuftig bouwwerk op de beroemdste vier noten uit de westerse muziekgeschiedenis: het kort-kort-kort-lang-motief waarmee de symfonie begint. Beethoven zou erover hebben gezegd: ‘het noodlot klopt aan de deur’.
Beethovens tijdgenoot E.T.A. Hoffmann schreef een invloedrijke recensie over diens Vijfde symfonie. Volgens hem zet de muziek ‘een mechanisme in gang van ontzag, angst, verschrikking en pijn. Ze is doordrongen van dat onophoudelijk verlangen, dat de essentie van romantiek is’. ‘De Vijfde’ werd niet voor niets immens populair.
Alle oud-kandidaten nog één keer op de bok
Tot slot dirigeerden alle oud-kandidaten in een estafette de Radetsky Mars van Strauss sr. En Chris dirigeerde om de overwinning te vieren de Ouverture van Rossini's opera Wilhelm Tell.