Vrouwelijke filmcomponisten in special 'Muziek is een vrouwelijk woord'

AVROTROS

In de filmspecial van de podcast 'Muziek is een vrouwelijk woord' richt podcastmaakster Rebecca van der Weijde de blik voorbij de grenzen van klassieke muziek en zet ze de spotlights op filmmuziek. Net zoals in de klassieke wereld, kennen we in filmwereld niet veel vrouwelijke componisten. Hoe komt dat? En welke vrouwen weten het wél te maken?

De podcast 'Muziek is een vrouwelijk woord' speelt zich af in de klassieke muziekwereld van de 18e, 19e en 20e eeuw. Er is sindsdien veel veranderd. De opkomst van vrouwenrechten, feminisme, steeds meer bekende vrouwelijke musici en dirigenten. Je zou kunnen stellen dat het de goede kant op gaat. Maar hoe zit het tegenwoordig? Kijk naar het moderne genre filmmuziek: waar zijn de vrouwen naast grootheden als Ennio Morricone, Hans Zimmer en John Williams? 

De filmspecial is te beluisteren vanaf woensdag 3 maart 2021 op alle podcastplatforms.

Beluister de filmspecial

And the Oscar goes to...

In de filmmuziekspecial van de podcast gaat Rebecca op onderzoek uit. Ze gaat langs bij NPO Radio 4-collega Jet Berkhout, die elke vrijdag filmmuziek laat horen in haar programma De Muziekfabriek, klopt aan bij docent filmcompositie aan het Conservatorium van Amsterdam Jurre Haanstra en bespreekt de wereld van filmmuziek met componist Matthijs Kieboom. Aan de telefoon spreekt ze de Britse filmcomponiste Rachel Portman, die de soundtracks schreef voor onder andere 'Chocolat' en 'Emma'. Rachel won als eerste vrouw ooit de Oscar for Best Original Score. Hoe was dat voor haar? En hoe ervaart zij als vrouw het vak van filmcomponist?

Muziek is een vrouwelijk woord

In de podcastserie 'Muziek is een vrouwelijk woord' van NPO Radio 4 en AVROTROS bespreekt Rebecca van der Weijde samen met musicologe Simone Leuven en historica Agnes Cremers de verborgen levens van vrouwen uit de klassieke muziekgeschiedenis. Wolfgang Amadeus Mozart kent iedereen, maar ken je ook zijn getalenteerde zus Maria Anna? Wist je dat Clara Schumann kostwinner was in huize Schumann? En hoe lukte het de Afro-Amerikaanse Florence Beatrice Price om als eerste vrouw van kleur voor een symfonieorkest te staan? In zes afleveringen krijg je een reis door de vrouwelijke helft van de klassieke muziekgeschiedenis. 

Beluister de podcast 'Muziek is een vrouwelijk woord'