Verder kijken met Caspers: Rood

AVROTROS

De rode telefoon: een 'hotline' in de Koude Oorlog, de kleur van korting in de supermarkt en de warmte van rood in de muziek. In 'Verder kijken met Caspers' duikt Charlotte nog dieper in de wereld van de kleur rood. 

Van korting naar rijk

Marketingprofessor Laurens Sloot heeft de kleuren uit de supermarkt meegenomen. Rood staat in deze sector vaak voor de kleur van aanbieding en korting. Mede door de kleur roept het meteen de aandacht van de consument op.

Als Charlotte kijkt naar de uitstraling van de kleur rood in de kunst, dan is het juist het tegenovergestelde. Rood heeft daar een adelijke uitstraling en werd vaak gelinkt aan rijke en welvarende mensen. 

Verder kijken met Caspers

In 'Verder kijken met Caspers' gaat Charlotte in gesprek met zes mensen uit totaal verschillende vakgebieden. Door hun ogen kijkt ze naar kleur aan de hand van door haar gasten meegenomen afbeeldingen.

 

Elke aflevering nemen bij de diaprojector plaats: taalkenner Wim Daniëls, ontwerper Florentijn Hofman, marketingprofessor Laurens Sloot, muziekproducer Ronald Molendijk, bioloog Stephan van Duin en regisseur van de serie Michiel Galle. 

AVROTROS

Rood in de muziek

Warme kleur in de muziek

Rood staat in de muziek voor de kleur van warmte, vuur en de liefde. Maar het vuur kan ook de andere kant op gaan en meer richting de strijd en miserie. Muziekproducer Ronald Molendijk zou bij de kleur rood gaan voor een akoestische gitaar en hiermee de warmte opzoeken in een nummer.