Tussen linnen en vernis: giftige verf

In Tussen linnen en vernis vertelt restaurator Michel van de Laar de geheimen van de meesters uit de afleveringen van Het geheim van de Meester. Welke materialen gebruikten de kunstenaars? En waar werden zij door geïnspireerd? 

Deze aflevering vertelt Michel onder meer over giftige verf, een verfsoort die voor een aantal reconstructies uit Het geheim van de Meester is gebruikt. Verder laten ook materiaaldeskundige professor Joris Dik, wetenschapshistoricus Thijs Hagendijk en kunstenaar en onderzoeker Lisa Wiersma hun licht schijnen over de topics.

Orpiment

Rachel Ruysch gebruikte deze verf voor de opvallende oranje bloem op het werk 'Vaas met bloemen'. Voor deze kleur gebruikte Ruysch orpiment, nepgoud. Volgens Michel is dit een hele mooie kleur, maar ook puur vergif.  

Chemische pigmenten

Door twee uit de natuur gedelfde pigmenten uit de natuur met elkaar te laten reageren krijg je chemische pigmenten. Deze pigmenten bevatten vroeger vaak zware metalen, zoals lood en kwik. Die pigmenten zijn inmiddels van het palet verdwenen.

Loodwit en arseen

Een voorbeeld van een chemisch pigment is loodwit, dit werd vroeger veel gebruikt, maar bevat zoveel lood dat het je hersenen en nieren kan aantasten en onjuist gebruik voor langere tijd zelfs dodelijk kan zijn. Veel beroemde schilders werden er letterlijk gek van of stierven. Caravaggio en Karel Appel werden allebei gek door het gebruik van loodwit. Appel werd pas weer normaal toen hij stopte met het gebruik van loodwit voor zijn werken. Een andere giftige stof die gebruikt werd, is arseen. Ook de oranje bloem op het werk van Ruysch bevat deze zeer giftige stof.