Tip van de redactie! Susan Philipsz in de Oude Kerk

AVROTROS

De Schotse kunstenaar Susan Philipsz liet zich inspireren door één van de oudste gebouwen van Amsterdam: de Oude Kerk. Ze ontwierp een geluidskunstwerk dat de ruimte op bijzondere wijze vult. Te zien en horen tot en met 3 april!

Stemmen

Bij binnenkomst in de Oude Kerk hoor je vier stemmen in verschillende toonhoogtes. Soms hoor je maar één stem, soms meerdere tegelijk, in harmonie. Het geluid komt uit een soort silo's die op verschillende plekken in de ruimte hangen. Wat je hoort is een bewerking van het beroemde klavecimbelstuk Mein Junges Leben hat ein End van de Nederlandse componist Jan Pietersz. Sweelinck. Philipsz installatie The Fall speelt met de akoestiek van het gebouw en maakt de bezoeker bewust van de omvang en sereniteit van het imposante gebouw. 

AVROTROSG.J. van Rooij

The Fall

Geluidsarchitect

Philipsz heeft een achtergrond in sculpturen en eigenlijk zou je haar een geluidsarchitect kunnen noemen. Ze bouwt met klank, muziek en geluid. Met haar werk onderzoekt ze de ruimtelijkheid van geluid, maar ook de emotionele kant. ‘Sound is materially invisible but very visceral and emotive. It can define a space at the same time as it triggers a memory', aldus Philipsz. Een gevoel dat haar werk snel oproept, is melancholie. En daar mag je je in de Oude Kerk even helemaal in wentelen. 

AVROTROSG.J. van Rooij

The Fall

Sweelinck

De geluidssculpturen van Philipsz zijn al op vele plekken te zien geweest: onder een brug, in een zwembad, op trein- en metrostations, bossen, steegjes, enz. Ze probeert altijd een verhaal te vertellen dat verbonden is met de locatie waar het te zien is. Niet voor niets koos ze voor een stuk van Sweelinck, die 44 jaar lang organist was in de Oude Kerk en er ook begraven ligt. Dit jaar is het 400 jaar sinds zijn overlijden.