Ook te Zien! Britse realisten in Museum MORE

AVROTROS

Hun schilderijen waren technisch en compositorisch virtuoos. Toch raakte het werk van de Britse realisten na de Tweede Wereldoorlog in de vergetelheid. Museum MORE neemt je mee op een boeiende (her)ontdekkingsreis. 'For Real' is te zien tot en met 5 januari 2020!

“Er zit veel beweging in de schilderijen en de kleurstelling is bijzonder.”
Ype Koopmans, directeur Museum MORE

Uit de vergetelheid

Het Britse realisme kwam op in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw en was destijds veruit de belangrijkste stroming. 'Maar deze generatie kunstenaars is ingehaald door de tijd', vertelt Ype Koopmans, artistiek directeur van Museum MORE in het Gelderse Gorssel. 'Toen ze geboren werden, was er nog geen gemotoriseerd vervoer of telefoon. En na de Tweede Wereldoorlog sloot hun kunst niet meer aan bij zaken die toen populair werden, zoals popart, het minimalisme en abstracte kunst. Hierdoor zijn deze schilders onterecht in de vergetelheid geraakt.'

AVROTROSBridgeman Images

Dod Procter - Early Morning (1927)

Buiten Groot-Brittanië

Museum MORE draagt bij aan hun herwaardering met een overzichtstentoonstelling van 75 schilderijen die nooit eerder buiten Groot-Brittanië te zien waren. Bijzonder en typisch Brits aan deze realisten is hun uitzonderlijk goede scholing. Ze combineren traditionele, hoogstaande vaardigheden en kennis van de kunstgeschiedenis met een eigentijdse inbreng. Bijvoorbeeld door het weergeven van gemoedstoestanden van geportretteerden, iets wat toen echt nieuw was. 

AVROTROSEstate of Meredith Frampton

Meredith Frampton - A game of patience (1937)

Veel beweging

Ook de Britse beschaving en stiff upper lip komen tot uiting in hun geïdealiseerde, romantische versie van het landschap: geen auto's, geen nare dingen en geen lelijkheid. En toch wordt het niet saai. 'Er zit veel beweging in de schilderijen en de kleurstelling is bijzonder', aldus Koopman. 'Zoals het groen, paars, rood en roze in A game of Patience van Meredith Frampton. Die kleuren passen eigenlijk niet bij elkaar, maar het is zo gaaf gedaan dat het een heel aantrekkelijk beeld oplevert.' 

AVROTROSEstate of John David Roberts, by permission of the Treasury Solicitor

William Patrick Roberts - The Rhine Boat (1928)