Museum De Pont geeft een inkijkje in het privéarchief van de beroemde Afro-Amerikaanse kunstenaar Kara Walker, die met haar tekeningen en video's de onderdrukking van de zwarte vrouw in Amerika door de eeuwen heen aan de kaak stelt. Te zien tot en met 24 juli!
De Amerikaanse kunstenaar Kara Walker (1969) werd in de jaren negentig wereldwijd bekend met haar panorama's en animaties met silhouetten, uitgeknipte poppetjes, waarmee ze de gruwelijkheden van de slavernij toonde, evenals de verhoudingen tussen zwart en wit en sekse-ongelijkheden. De kinderlijkheid van het schaduwspel maken de confronterende onderwerpen dragelijk om naar te kijken, maar ook extra wrang.
Bijzonder aan de tentoonstelling in De Pont is dat er voor het eerst ook tekeningen uit Walkers privécollectie te zien zijn. Maar liefst 650 tekeningen en collages vullen de wanden van de oude wolfabriek. Het biedt een intieme inkijk in het hoofd van de kunstenaar, die haar archief dertig jaar lang voor zichzelf hield uit angst dat het te pijnlijk was om openbaar te maken.
Anders dan de strakke zwart-wit werken waar Walker beroemd om is, laat het privé-archief heel veel andere stijlen zien. Van realistisch tot cartoonesk. Soms snelle schetsjes, als dagboekfragmenten. Het ontwaart de gedachten en het proces dat achter het werk van de kunstenaar schuil gaat.
Bart Rutten, directeur van hen! Rauw in het Centraal Museum, ging de confrontatie aan met deze duistere geschiedenis, waar ook Nederland een grote rol in heeft gespeeld. Welke impact heeft het werk van Walker op hem? Kijk de aflevering terug via de link hieronder.