Mensenmassa's in de kunst

AVROTROS

Festivals, volle voetbaltribunes, het Museumplein op Koningsdag, allemaal plekken waar mensenmassa's te vinden zijn. Door de lockdown vanwege het coronavirus is het helaas niet mogelijk om met veel mensen samen te komen. Daarom zoeken we het op in de kunst! 

AVROTROS

Pieter Bruegel de Oude, De bruiloftsdans, ca. 1655

Koning van de mensenmassa's

Een dansende menigte, wie verlangt er niet naar op dit moment? Het is vaak een drukte van jewelste op de schilderijen van Pieter Bruegel. Op zijn beroemde Toren van Babel zijn bijvoorbeeld maar liefst 1033 mensen geschilderd! 

AVROTROS

Joachim Wtewael, Het Godenbanket, 1601-1603

Uitbundig godenfeest

Dit schilderij is maar 20 bij 15 centimeter en toch staan er ontzettend veel mensen op. Joachim Wtewael heeft het met de grootste precisie en de kleinste kwasten geschilderd. Het gaat dan wel om een klein werk, maar het afgebeelde feest is dat allerminst. Op dit godenbanket wordt gedronken, gedanst en her en der wordt er zelfs wat gevoosd. 

Leuk weetje: dit is één van de favoriete werken van Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum. Hij vertelt erover in het programma Ik zie, ik zie...

De krioelende mens

De experimentele film Koyaanisqatsi van Godfrey Reggio uit 1982 bestaat uitsluitend uit time-lapse-materiaal. Onder andere van druk bezochte plekken, zoals Times Square en een metrostation. Door de versnelde beelden lijken de mensen echt te krioelen. Dit wordt nog extra kracht bij gezet door de opjagende, repetitieve muziek van Phillip Glass. Het geheel is een beklemmend beeld van een overbevolkte wereld. 

AVROTROS

Martin Parr, The Ocean Dome, 1966

Massatoerisme

Als er iemand op waanzinnige wijze het massatoerisme heeft vastgelegd is het fotograaf Martin Parr. Met zijn foto's van mensenmassa's op stranden, bij attracties en andere trekpleisters geeft hij kritiek op het consumentisme. 

AVROTROS

Spencer Tunick bij Europarking Amsterdam

Naakte abstracties

Kunstenaar Spencer Tunick maakt installaties met grote hoeveelheden naakte mensen, soms zelfs pleinen vol. Voor zijn grootste werk fotografeerde hij maar liefst 18.000 vrijwilligers, die naakt op het Plein van de Grondwet in Mexico-Stad lagen. Ondanks het gebruik van echte mensen, heeft het werk van Tunick een hoog abstractie-gehalte.