Maike Meijer bespreekt de voorstellingen en concerten waar we ons de komende maanden op kunnen verheugen. Maike is bekend van onder andere Toren C en schreef onlangs haar eerste boek 'Wen er maar aan'.
“<span><span><span><span><span><span>Ik heb het gemist, maar ben wel gewoon door gegaan. </span></span></span></span></span></span>Ik heb totaal niet stil op de bank gezeten.”
Onder regie van Johan Simons en met Pierre Bokma in de hoofdrol, is King Lear een van de ontroerendste stukken uit de toneelliteratuur. Een verhaal over een koning, die pas in de aanschijn van de dood de waarde van de liefde leert. Hij is het regeren moe en wil zijn rijk verdelen onder zijn drie dochters.
Het grootste deel gaat naar de dochter, die bewijst dat ze het meest van hem houdt. Maar zijn favoriete dochter Cordelia, de jongste, weigert hieraan mee te doen. Uit woede verbant Lear haar. Eens zijn rijk verdeeld, blijkt er geen plaats meer te zijn voor de oude koning. Zonder leger om voor hem te vechten, rest hem de ballingschap in de woestijn. Naarmate de tocht vordert, nadert Lear steeds meer de grens van de waanzin.
Maike: "Dat was voor mij het eerste moment dat ik dacht: dit is waar theater over gaat. Dit is waarom ik actrice wil worden. Johan heeft iets wakker gemaakt waardoor ik dacht: ik wil dit blijven doen."
Klik hier voor meer informatie over King Lear
Peachez gaat over een liefde in tijden van internet. Een hoogleraar Latijnse letterkunde wil zijn pensionering opluisteren met een congres over Tertullianus, de vroegchristelijke schrijver die beroemd werd om zijn uitspraak ‘Ik geloof, omdat het absurd is’. Schijnbaar toevallig raakt hij via de mail in contact met een vrouw die beweert als barmeid en fotomodel Sarah Peachez in Las Vegas te werken.
Zijn nieuwsgierigheid groeit uit tot een hevige verliefdheid, zodat hij zijn verlammende vliegangst overwint en argeloos als drugskoerier naar de vervulling van zijn liefde in een tropisch paradijs vertrekt. De regie is in handen van artistiek leider Michel Sluysmans. Porgy Franssen en Maartje van de Wetering spelen de hoofdrollen.
Maike: “Het is een poëtische, rauwe maar ontzettend onthutsende voorstelling. Over het digitale tijdperk waarin we leven en daar de ultieme consequenties van. Het raakte me heel erg.”
Klik hier voor meer informatie over Peachez
In Triptych: The missing door, The lost room en The hidden floor evolueren verschillende personages in ruimtes waaruit ze niet kunnen ontsnappen. Ze waren op zoek naar een ideaal, ze vertrokken met een droom en met hoop. Nu dwalen ze door een mysterieus en macaber labyrint.
De personages leven tussen realiteit en verbeelding, meegevoerd door natuurlijke krachten die hen naar een onzeker lot leiden. Gabriela Carrrizo en Franck Chartier creëren een verontrustende, donkere en gesloten wereld – typisch voor het werk van Peeping Tom, en combineren dit met een extreme dans- en bewegingstaal die een centrale plaats inneemt in de stukken.
Maike: “Ik kan zonder aarzelen zeggen, dat Peeping Tom het mooiste is dat ik de afgelopen jaren gezien heb. De voorstelling Mother van hen heeft me diep geraakt op alle vlakken. Ik kan niet wachten om dit te zien.”