Charlotte Caspers: ‘Bij deze Turner van Museum de Fundatie kijken we naar een detail van de lucht aan de rechterkant van het schilderij. Daar zit heel veel verf, wat pasteus (dik opgebrachte lagen verf) is aangebracht.' In de serie De details bespreekt Charlotte Caspers het schilderij 'Wolken en Water' van kunstenaar William Turner.
'Wat heel interessant is, is dat je de afwisseling ziet met plekken waar bijna geen verf zit. Waar je bijna op het schrale doek kijkt. Links is de verf erg verdund en ook uiterst dun aangebracht. Daardoor doet deze partij denken aan een van Turners vele aquarellen.
De dikke delen verf zijn met een paletmes aangebracht. Je ziet daar een haal, een krassing van het paletmes. Die dikke verf is mooi voor de afwisseling en deze afwisseling tussen dun en dik maakt dat het schilderij zo spannend is. Als de verf er overal even dik op zou zitten, kun je overal kijken. Nu leidt het je ogen het schilderij in. Turner speelt daarmee.
Hij doet ook was bij zijn verf en krijt, waardoor het lastige schilderijen zijn om te restaureren.’